I går var det skattestrid, i kveld
blir det snøstrid, eller strid om endringer i lovverket rundt
snøscooterbruk. FrP vil viser fremskritt i samfunnet ved å belønne
de rikeste med de høyeste skattelettelser og det minoritet i
befolkningen som vil ut og bråker i villmark. Problemet med frihet
er tosidig - og åpenhet for snøscooter 'fornøyelsesbruk' er noe
å diskutere med hensyn til de sidene. Først og fremst er at man
er fri i en demokratiske samfunn til og med man hindre andres frihet.
På det andre siden, frihet uten regler og en politifunksjon føre
til anarki og det er i strid med det første hovedprinsippen i saken.
Men det er da også speilvendt i argumentet rundt snøscootering. Man
skulle ha en viss frihet til å bruke fartøy som er ellers lovlig og
nytes i Finnmark og Svalbard som hverdags transportmidler, ikke sant?
Konflikten er generelt da at man bør
tillater alt som er ønsket og ikke særlig skadelig. Men hvis det er
muligheter for noen skader og at noen blir misfornøyd med en
lovendring så bør det være regelverk og kontroll slikt skadene
forberedes mot og begrenses i praksis. Sånn er det med å kjøre
bil, å drikke alkohol og å røyke. Det er lov men det er et strengt
regelverk fordi de kan bli skadelig for seg selv og andre. Saken er
dessverre at fornøyelseskjøring av snøscooter skal diskuteres som
et politiske fotball som fra FrPs siden viser dem å bli de som
forkjemper frihet og selvansvarlighet mens fra Venster, Ap, Sv siden
er det de som står for unødvendig regelverk. Snøscooterlovverket
er faktisk sitt eget fartøy for en politiske sysnpunkt.
Sverige og Island (of Finnmark og
delvis Svalbard) har 'fri' snøscooterbruk mens i Canada er det sett
på som et folkerett. I motsettning til Norge sør for Finnmark har
disse landskapene en stor forskjell som skiller de ut. De har masse
ødemark over lett kupert terreng. Jeg skal undersøker videre da i
landet som er nærmest langrennskamerater til Norge, ahem, ja
Sverige. Men der selv om de har masse lett terreng i skog og brede
daler, er det mye konflikt som oppstår med fri bruk av snøscooter.
Til en utlending som har ikke bodd i
Norge, virker landet som kanskje helt perfekt for bruk av snøscooter,
hvis ikke egentlig påbud om å kjøre dem. Snø! Glem vinterdekk,
kjør scooter! Det er plass over alt sant? Nei. Der ligger det
største problemstillingen ikke bare for stortinget men i årevis
utover hvis dette kanskje dårlige lovverket blir vedtatt. Norge er
veldig kupert, dekket av skog og folk holder seg flest til byene
langs kysten, Østland og dalene. I tillegg er landsbruk sett på som
en viktig ressurs og mye lettere terreng over hele landet er da
forsatt i form for eng, bondegård og tett furu og grann- skog. Det
er press på transportruter, og for å komme seg vekk fra motoriserte
fartøy er det da press for de skogsvei, stier og vinter-skiløyper
som førnøyelsessøkende fleste vil bruke for den nasjonale
idretten, langrenn.
I dag er det allerede en del misbruk av
nyttekjøring av de som presser grenser litt utover det som er til
eget nytt, og de som vil blande seg inn med hytteeiere og har ingen
formål eller rett, men blir ikke utfordret ofte ut på mark og
vidde. Jeg har truffet flere slike trolig, som senket fart og vinket
når jeg, på ski, la dem kjøre forbi. Men med videokamera i nesten
alle mobiltelefoner og kameraer disse dagene, og tilgang til
tilførende tilhenger bileierens navn og adresse gjennom Internettet
er det ikke så vanskelig å melde dem til politiet med god
sannsynlighet at de da tar opp saken og at de som kjørte
uforsvarlige blir sett til rett.
Utgangspunkt i forslaget for
lovendringen er at det skal tillates fornøyelseskjøring i
strekninger der som det er tillatt. Man kan tenke seg at det blir da
muligheter for å finne på skogsvei og vinter-løyper over mark og
eng som er lett tilpasset snøscooterbruk, men egentlig det da er en
begrensing som ikke ønskes egentlig av mulige brukere. Fra den ene
siden er det de ville frihetssøkende som vil ha ingen grenser og vil
trikser og får 'big air' som de ser på X Games. Jippi, vi har rett
til å kjøre alle steder som det er ingen skilt som sier vil ikke
skal. Fra den andre siden er det da krav fra hytteeiere som vil ha en
ekstra bitt adrenalin på veien mot skiheis og Joker butikken. De har
da rett til å diskuterer at de har tilgang til langrennsløyper som
naturlig tilgang til ruter som er egentlig nyttekjøring og hvorfor
ikke ut videre på mark og fjellsiden? Det kan tenkes at mange skal
være dem som er ganske ressurssterke og kjøre gjerne Porsche
Cayenne til superhytte, har Chablismage i stedet for ølmage og har
tilgang til gode advokater og kan bøye mange øre på
kommuneutvalget og blant hytteeierforeninger. Snøscooterbruk
innebære en ganske stor del av synlig-forbruk, å vise frem
utstyret, og å erte litt de alminnelige hoi-palloi ...med at man har
både råd til det og lov til det, så snart politiet er til stedet
er de snille gutter og jenter som ikke trikser eller «opps, ja, du
går der på ski ser jeg nå, sorry, ha det! «
Konflikten handler ikke bare om veps
liknende bråk i fjellene, men også om at de svakeste brukere
plutselig blir utsatt for fare , ubehagelighet og situasjoner som er
ikke mindre en trakassering som ikke var til stedet under den
nåværende status-quo'en. 'Jeg er større en deg, du går sakte og
er i veien for meg'...... Dessuten handler dette om skader til løyper
og mulige skader til underlaget. På føre med tele men lett,
puddersnør på toppen, kan pågang og uforsvarlige bonngass kjøring
da feies vekk snøen og det blir farepunkter for alle brukere. På
føre uten tele, kan det samme oppstår og da er sårbare vegetasjon,
avdekket gjerd, og underlag ødelagt. Det oppstår på en viss grad
allerede med bare på gang fra så mange langrenns utøvere hvor
snø-dekning ikke er tilstrekkelig.
På Finnmark er det tillatt frikjøring
med scooter og det vurderes som et fødselsrett for både Samer og
Nordmenn som vokser opp der. Men det vises at unge folk ikke tar
hensyn til fjellvettregler, og det har vært flere dødsfall i det
siste årene på grunn av dårlig forberedelser og egentlig ren
uansvarlighet blant ungdom som vil ut på villmaka og kjøre seg
vill! Motorisert fremgang uten behov for å holde seg til ruter er
nokså farlige – i luftet og til sjøs. På marka det virker som
det trekker folk ut for å kjøre lengre avstander uten at de
egentlig har kunnskap som fjellfolk har. Da utsetter de bare seg selv
og kameratene til farer.
I motsetning til de bensinhodene i FrP,
er mange Høyre Partimedlemer veldig, veldig opptatt av langrenn og
ro i fjellene og er ikke særlig glad i ideen at en minoritet av
noveau-riche tenåringer sklir rundt i deres favoritt-skiløyper,
ski-in-ski-out stier til og fra skiheisene og himmel og ha,
midnattkjøring gjennom hyttehage med halogen lys, trimmer 300
hesters og utestereoanlegget innbygget i maskinens panseret. I
tillegg en typisk Høyremann, før han trener opp mot Birke'n tar
seg gjerne på jakt tidlig om vinteren og vil at det blir lite
forstyrret og at vilt skal holde seg til nokså tilgjengelig på
jakt terreng og blir ikke presset ut på dårlig beite.
Venstre da og Senterpartiet påstår at
de representere bondenorge og de er ikke noe glad i flere fartøy som
skremmer beitedyr, river opp torv, ødelegger snødekkete gjerd og
skader gjennom 'skratt' som er egentlig ung plantet skog. Grunneierne
i området som har allerede utvidet tilgang for snøscooter traffikk
nå angre på at de la gjennomgang over markerte løyper fordi de
ikke respekteres- det blir over nevnte ødeleggelse, som er oversett
av sjåførene som kjøre utenfor baner og når banene er i for
dårlige stand til bruk. Samt plages grunneierne av støyet og lys om
natten i dalene der de bor og hyttefelter finnes.
Løsningen er egentlig noe som FrP ikke
ville svelge fordi effekten ville være at det blir veldig begrenset
fornøyelseskjøring. Det som virker praktisk dog er at det blir
unngått konflikt med at fornøyelses-baner blir lagt ut av kommunen
og grunneierne som ikke er på det samme strekningene som brukes av
skientusiaster, hundtrekkere og nyttescooterbrukere. Slikt forslag er
lagt ut i for eksempel Gjerstad kommune og så lenge er det ikke noe
konflikt med etablerte skiløyper. Men det er litt begrenset i total
lengde og tilgangpunkter. Hvorfor då bare la bensinhodene styre
slikt Motocross-Sport drives i dag, på avsperret baner og hvor
staten eller grunneierne tillater gjennomkjøring?
Tilgang er et viktig ord i sammenheng
med fornøyelse, og hvis lovverket er ikke vanntett blir ordet bruket
av advokat som er på oppdrag for dem som vil ha større tilgang for
snøscooter. Vi har tilgang for å fornø oss til fots og på ski til
en veldig stor andel av landskapet men vi egentlig liker best de
rutene som er innenfor pendling avstand, har gjerne parkering eller
kollektivholdeplass og har markerte evt oppkjørt løyper.
Hyttefelt har naturligvis utviklet seg
i slike områder, og på fjellet der som terrenget er passelig for
skientusiaster eller er i nærheten av skisenteret for slalåm. Der
har da langrennsløyper egentlig blitt utviklet også for ekstra
fornøyelse av kanskje flertall eiere, kanskje et mindretall.
Hvor det er tilgang til ruter som er
brukbare , og av nyte, da vil det være krav fra andre 'lovlige'
fornøyelses brukere. Det kan virke at det ikke er slikt, men
juridisk sagt hvis det er en generelt prinsipp om lovlig bruk, så
skal det medfølge egentlig en viss tilgangrett til ruter som er
aktuelle for noen som helst som har lovlig rett til sitt
fritidsinteresse eller idrett andre steder. Loven kan være
utfordret, eller dårlig formulerte slikt i praksis det er vanskelig
å bruke mot dem som er uansvarlig eller å hindre uvedkommende
fartøy på rute som egentlig danner en viss alminnelig tilgang. På
Engelsk sier vi slikt – «hvis man gir dem en tømme, så tar den
en mil».
Problemstillingen er at snøscooter
blir da noe som er generelt i prinsipp tillatt, med hensyn til
opplegg for det, men at det kan fort kommer krav på tilgang samt
ujevnt politiske press blir sett på lokale politikere og grunneiere.
Konflikt blir det også for snøscooterfolk som blir nektet tilgang
pga noen 'få' idioter som ikke tar hensyn til landbruk og andre
brukere, som da føler at de har mistet noe uten at det har gått
gjennom rettssal. Igjen blir det da krav på bruk av rettsalen for å
hindre fornøyelseskjøring der som det hadde en gang blitt tillatt.
Dessuten kan det være at andre
fartøybrukere da legge ut krav på tilgang. Beltebiler,
Islandsharry4x4er osv. Mitt synspunkt er klar – ikke tillatt det
samme rett til vandring og tilgang til ellers ikke motoriserte ruter
til fartøy om vinteren uten at det er kontrollert nyttekjøring. Men
det kan være sett som urimelig streng i et demokratiske samfunn.
Det er mye lettere å si det sånn –
vis ansvarlighet og unngå konflikt i utgangspunkt i lovverket for
offentlig bruk av SC- Legg ut da - krav på aldersgrense,
forsikring, Scooter-prøve-sertifikat, skilting,
fartsbegrensing-chip, grense på maks HK og mot trimming , veiskilt
og regler, og forkjørsrett til de mykere brukere dvs ski og
fotgjengere. Med andre ord det eksakt samme som kreves på andre
landsfartøy og sjåfører som skal bevege seg i offentlig rom.
Gjør det lett for grunneiere og skiforeninger å legge ut gode
grunner til forbudt mot fornøyelseskjøring på deres løyper og
land, uten å gå til rettssal, bare at Kommunen er opplyste om det,
og ordne det slikt at snøscooterbruk er bare der som det er skiltet
bruk eller tillatt nyttekjøring som er da begrenset og kontrollerte
med skilt på maskinen slikt andre ikke jukse seg inn. For dem som
vil ha 500 hk monsteret som kan hoppe 60 meter over bakken, ja, la
dem kjøre kun på privatbaner og ha en viss oppmerksomhet rundt
forsikring og ansvarlighet. Å nei, var det ikke ånden og
meningen at det skulle være plutselig et nytt, super-spennende,
nesten ubegrenset frihet uten hensyn til vel etablerte brukere,
jordbruk og en ski-kultur som virker nokså flertall-aktig ??
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar