lørdag 6. februar 2016

Uvær i Norge

Jada det blåser stygt i Norge ute og rundt i landet.  En dårlig vind for meg og familien med min onkels bortkomst- han var vel 93 når han sov fredelig igjen på tirsdag i uken. En dårlig vind av både fremmedfrykt og unge mannfolk fra midøsten som strømmer nå, vekk fra krigen eller noen er bare migranter. Og mildt vær og regnstorm som ødelegge alt av ski-aktiviteter under tusen meter over havet.

Litt av en helvetes uke for mange med liberal livssyn. FrP går kraftig frem i menings målene og Siv Jensen stor kose seg med fremmedfrykten som stormer, særlig blant mange ellers liberalske damer som ser på unge mannfolk fra midtøsten som voldtektsmenn. Jeg har alltid egentlig vært for lukket asylmottak for enslige menn uten å føle at noen av mine venner eller Syriske naboer skulle være fornærmet. Det skulle hindre at en brøkdel av dem som ikke har rett til asyl blir avvist på ordentlig måte uten at de har anledningen å bare forsvinne ...å gå i oppløsning og blir da utsatt for kriminalitet og organisterte gjenger som misbruker dem eller gir dem nye karriere muligheter- å si det sånn.

 Men ikke for familier - de skulle få nok respekt av EU - EØS land å bli mottatt ute i sammfunnet. Integrering begynner da tidlig og går raskere fordi de kommer seg inn i 'foreldrekrets' - barnehage, skolesystemer, idrett og andre arrangementer.

Vi bor på et ganske fattig strøk i byen, men fin er det også og i nærheten av skolene og flere BHG'er. Det har vært for fristende for noen huseiere å leie hus ut til dem som har fått assyl, og så kom mange flere asylsøkere.  Men de var veldige hyggelig og nokså dannet egentlig. Aldri noe problemer med dem, tvert i mot. Sammenliknet med noen nordmenn i nabolaget som drikker seg i hel før kl 10 om morgen eller gidder ikke jobbe (sosial angst og dårlige rygger er de mest aktuelle for dem som er arbeids-umulige)er disse Syrene å foretrekke som naboer.

Jeg var skeptisk men nå har jeg fått lært mye om Syria og hvordan samfunnet er der. Jeg anbefaler til verdens mest skeptiske å ta seg en prat med noen av de som kan engelsk i alle fall, og bli litt kjent med dem. De som har fått asyl her, barna-familier, var ikke veldig fornøyde selv at de skulle komme mange enslige menn som ikke ennå har fått asyl. Det var motstand fra Ap her i byen, som mente at slike nye flyktninger ikke bare belaste kommunale ressurser, men er en sosial trussel mot dem som har fått asyl. Med det de mener at det var være uhyggelig øyeblikket som kunne oppstå når avslaget kommer, eller når de blir kanskje flyttet til et mindre tiltrekkende by. Naboene fra Syria med barna og oppholdstillatelse status som flyktninger var skeptiske og viste om muligheter for konflikt. Arabiske brødre og slike nesten forpliktelser mellom landsmenn som man blir flau å unngå.

To av de enslige jeg ble kjent med som kunne ganske mye engelsk, forsvant på nyttårsaften. Jeg fikk høre i uken at de har reist til Tyskland fordi de tror at de skal komme raskere i jobb der enn Norge. Så er det en stor Tyrkisk andel av samfunnet som kan funke kanskje som en bro eller havn for dem for å komme i økonomisk aktivitet. Faktisk absolutt alle voksen Syrer jeg har hatt samtaler med snakker mest om å komme seg i jobb. Å bevise Norsk myndigheter at de har kvalifikasjoner som kan være gyldig i Norge. Familier har det veldig godt her. De har råd til utleie av et rekkehus og å kjøpe seg en bil. De får ikke mye penger, det er omtrent det samme som dagpenger men utleie går direkte til tomteiere tydeligvis. De vil jobbe ikke snylte! De vil yte!

Det som er veldig ille gjennom hele Europa og særlig i ellers liberale land som i Skandinavia, er at asylstrømmen heler bensin på fremmedfrykts bålet og ekstremister, FrP medlemer i blant, føler at nå de har en sjanse å rive opp FN avtale om krigsflyktninger. Det som ikke funker er selvsagt at folk er plutselig i landene våres uten at de er en kjent type, uten at vi vite om de er gode eller onde. Alle typer kommer selvsagt. Leger, arkitekter, adovkater og så selvsagt skulker og organiserte gjenger. Det er problemstillingen med en åpen asyl politikk. Det er ammuninisjon for høyere ekstremister og drivstoff for en regjering som har mange bak dem som tror at folk som eier mer fortjener mer.

Så kom slumpen i oljepriser og vi har et storm som blåser. Så smelter snoen selv om i høyde over 700 m.o.h.

På fredag var jeg leg av mange ting. Jeg var litt ' post viral' etter kanskje en svak influenza jeg hadde for to uker siden. Lei av alt dette fremmedfrykt og at Ap, Sp og andre ikke kunne vise seg tøffere i asylpolitikk. Katt i posen. Lik i lastet. Det komme med de Blåøyde som nå lukter sjansen å ta en Thatcher revolusjon her i Norge, slikt den øvre tredjedel av samfunnet blir enda rikere til bekostningen av de laveste. VI i midten får bestikk i formen av skattelettelse og andre utgifter flytter fra staten til privat og vi får velge mer- i en oppfatning som blir solgt til folk i alle fall. Virkeligheten blir til dårligere arbeidsvilkår og flere folk i midlertidig arbeidsforhold på sikt, og kanskje stadig mer bruk av deltids ansatte. Jernbanen blir utsatt til 'konkurranse' dvs egentlig bare en drift på monopol basis. Men som vi så i UK og Sverige, service blir dårligere, avganger færre og priser stiger til himmelens med et offentlig tilbud ut av veien etter et par år.

Snøen var ikke lovende i uken. For en uke siden var det så hardt i sporene at en rimelig bra klisterjobb varte bare 6 km. Jeg følte meg ikke helt 100% og var lei av hat i media og at folk her er ikke bare midøst skeptisk, men utsetter meg som hvit EØS arbeidere til diskriminering og forskjellsbehandling. En gjestarbeider som forblir er en som tar jobben til en Nordmann. Men jeg har mange venner og noen gode arbeidsforhold bak meg, og jeg kan ta en skitur i blant som løfte hjerte og hele livssynet. Så tok jeg en pragmatisk beslutning.

 Kjør til skiløype og ta bære skiene dersom noe var isete eller bar mark. Tok med meg mine loppemarkeds ski, tretopp med plastsåle og smørfri mønstre en atlanthavs laks skulle ønske seg. Skisporet.no viste til at sporene var ikke oppkjørt på mer enn 24 timer. Ja vel. Då ble jeg den eneste bilen ved parkeringsplass ved siden av skogen.

Skiløypen var frest! Joda det var grovkornet, zombie-snø men med mine gamle smørfrie var det mer enn nok feste å få! Joda det var noe strekninger vår solen og regnværet hadde ødelagt løype, men det var bare lite grann labbing på kanskje 30 m ut av 4 km hver vei. Til min store glede var det mulig å skøyte - kombiski ble de. Jeg hadde en god intervalls trening mellom diagonal gang, dobbeltak-staking, og da padling og skøyting. Litt ufrivillig intervaller pga jeg har vært mer syk i kroppen en kanskje jeg følte i hodet. En bra treningsøkt! Men egentlig strålende fordi mine forventninger var så lave.

Jeg forventer nå at jeg skal komme til rett i arbeidslivet. Jeg forventer at det blir noen pragmatisk tiltak med hensyn til asylstrømmen men at folk blir behandle med respekt og omsorg. Jeg forventer at kjeltringer og dem med dårlige innstilling mot ungekvinner blir skjelt ut og sendt ut av landet- at asylsøkere utfør en funksjon slikt og politiet følge opp saken. At natteravner ser etter jentene som har drukket litt for mye og tar vare på dem. Jeg forventer at mennesker for det meste er gode og de verste ofte sitter med de største formue og hat som brenner inni dem uten at de har gode grunner til de minste dråpe syre i kroppen mot andre.







Ingen kommentarer: