torsdag 23. mars 2017

Utrente Gubber Oppmuntres til å Delta

Med litt grått hår og første tegningene av en god solar-panel for opplading meg selv når eg fyller 60 år, er det nå eller aldri for å komme i form.

Jeg var nokså topptrent som 21 åring, med et hvilende hjerterytme på 36-42, og på sykkel 8 timer minst fra April til Oktober, pluss langtur i de skotske fjellene i blant, pluss litt kampsport, svømming osv. Jeg er ikke noe idrettsmann i utgangspunkt, uten særlig talent og uten kanskje en "VO2 Maks" som er i nærheten av noen som virkelig var trent da.

Nå sliter jeg med norske forhold som middelalders idiot i spandex-bokser. Jeg liker dårlig å løpe. Jeg liker dårlig skiføre som er enten blaut eller isete. Jeg er ikke villig å ta min 'god' eller min trofast terrengsykkel ut på veiene som er saltet eller skogsveier som har tilfeldig isflekker i skyggene, når det er ingen skispor. Jeg prøvde løping is skaugene i fjor, men jeg fikk, som i alle forsøk før i tiden, skader og en dårlig rygg.

"Ærlige Unnskyldninger. Jeg er i for mye
 av et tidsklem for å være føresnobb" 

Ærlige unnskyldninger- jeg er i for mye av et tidsklem til å være en føresnobb. Løsning kan være å flytte på meg til Lillehammer og bo på hytte der oppe ved Sjusjøen. Og så reiser til det mystiske, varme landet som heter Syden, som ikke er i Britiske feriebrosjyre forresten, men som Nordmenn er kjempe glad i å besøke.

Jeg giddet ikke gidder en gidd for å bli med i en treningstudio i fjor, og holdt meg til sykkel tur om vår og sommeren og krysset fingrene når snøen kom i store mengder i seint November. Det ble lite av, og det var ikke ideelt, men gøyal var det i en uke. Silkeføre et par dager! Og her på Sørlandet! Då besøkte jeg Vegårshei og Kleivvann på besøk i Aust Agder og fikk stor skiglede! The Joy of Ski ! Ah! Å! Ø!

Men problemet er at jeg mister formen litt i de månedene mellom sykkel og ski, og sommer svømming som det blir mye av nå i ferskvann, er nesten utbrent når det gjelder gjenværende effekt så snart skistaver finner plass på potene mine. Jeg har ikke god nok form for å komme i form!!

Jeg ser for meg at jeg kan bare løse dette problemet ved å kjøpe rulleski. Eller bli med i en studio med fancy 'turbo' ski maskin som isolerer musklene i et litt kjedelig, fastbundet,intense, svette,  innendørs type tortur foran mange andre, bedre trent og noen skeptiske kjerringer som flirer på sarkastisk måte.


 "...det er mye bedre for kroppen min 
å ikke ha hviledag hver annen dag, 
men i stedet til å trene to - tre dager på rad"

Men det som var godt med sesongen var en liten oppdagelse om treningsform og planer - det er veldig usikkert i disse dagene om vi får snø med brukbar skiføre i mer enn en uke, og hvis jeg må ta oppdrag i "supply chain" konsulent-tjenester et annet sted uten tid for å gå på ski. Altså, når snøen kom i November og jeg var ledig (og fattig!) for oppdrag, var jeg ute og gikk på ski ofte, særlig når jeg så de blå tallene i langtidsvarslet på Yr.no, forsvinner til fordel for syv plussgrader. Pøh!

Men jeg fant ut at jeg nå er jeg blitt gubbete og at jeg ikke er så trent og heller ikke forventer " å pushe" meg selv, å gi bånn gass med det første. Det viser seg at det er mye bedre for kroppen min  å ikke ha hviledag hver annen dag, men å trene to-tre dager på rad. Innenfor de rammene har jeg fått mye større fordel enn å holde meg til å trene tre dager i uken men ta det med ro i og mellom hver trenings tokt/økt.

Hviling er mest viktig etter at man har påført en stor belastning på hjerte, lungene og musklene. Så er det viktig å la immunforsvaret å komme seg fordi det dempes ved de hardeste øktene. Ole Einar Bjørndalen er paranoiker over at han skal bli smittet og bor på egen bo-bil med luftfukterapparat slikt han ikke blir tørr i neseborene og halsen og utsatt for virus.  Kroppen reparerer seg selv, og hjerte pumper langt og høyt en god stund etter de tøffeste eller lengste turene. Men for en gubbe som meg, jeg ikke oppnår slike ved sesongstartet. Jeg vet jeg begynner sakte og jeg vet at det skal være litt vondt, og nå vil jeg unngå så mye av det. Kroppen min er klar for en ny belastning neste dag slikt det lære seg å bli trent igjen.

Det er ikke så rart. Vi egentlig huske ikke når vi folk fleste som har tullete litt med å komme i kjempe form når vi ikke en gang hadde nådde 24 år gammel, at det var vondt og vi fikk skader, og vi måte tøye, og at vi hadde noen større smerter som betydde vi måtte hvile en helg eller glipper en konkurranse. Vi bare glemmer alt om hvor hardt det var, og huske hvor bra det var å være så trent, og hvor raskt vi kunne , hvor langt, hvor lenge, osv osv.

 En eldre kropp (under 75 -80 år) trenger litt mer tid å komme seg i form, og vil aldri oppnå toppformen en 21 eller 33 åring vil avhengig på hvilken idrett de var med i. Folk flest blir letter skadd fordi de ikke har trent hardt i flere år og de trekker for hardt! Det tok meg tre år, tre sesonger å komme i så god form som jeg var på sykkelen, delvis fordi kroppen fortsatt å vokse men også fordi sykkelsport er tøff særlig når du er litt større. Det skulle kanskje ta meg like langt med 8 timers trening per uke for 'å runde merket ' i Birke'n nå. Har jeg tid til slikt tull?

Ok, så treningsøkter to eller tre dager på rad før litt hviling. Selvfølgelig er det variasjon i treningsøkter  Med skitur og på sykkelen er det alltid en del interval-trening, det kommer med fremgangsmåten i seg selv. Men det er å tenke gjennom litt når du skal først ut den første dagen i en to -tre dagers serie.  Å ta kroppen opp til høyt fart litt raskere og vare litt kortere tid, eller å varme opp godt og å tøye seg før enn lengre tur?


Etter min mening skal silkeføre benyttes til lengre tur i langsommere tempo, med mye fokus på teknikk frem for konsentrasjon om intensitet.

Men det er ofteste skiføre som har største betydning for meg i alle fall. Silkeføre og då er det fristende å gå hardt inn på det fordi føret tilgir mye smått i dårlig fraspark og staking. Men då er det nøyaktige tidspunktet å planlege to mil som skal slukes. ( 2 mil forresten, i litt 'pace' er langt for meg, mer om dette snarlig) Langtur med fokus på utholdenhet og teknikk, nyt det gode føret til å føle maks glid og effekt fra fraspark og dobbeltak med fraspark. Konsentrerer deg om pusting og å holde 'hjulane i gong' ved den høye virkningsgraden i spark-stak-glid ligningen at du finner fram til i de første halvtime.

"Jeg Streber å Bli Mosjonist. 
Jeg er Bevegonist!"

Vi har langs kysten ofte skiftende forhold i været og til følge, skiføret.  I år er jeg glad for å ha fått 'pelskledde' "skin" ski, fordi en dag er det blå, så neste dag blir det lilla, så over til rødt og så clister men vent litt, her kommer ny snøfall og ti kuldegrader. Skiene funker jo og ikke blir slit i løpet av en sesong i henhold til en god universal-klister jobb som for meg, på siste ganske trøtte, myke ski, varte kanskje 2 mil maks. Jeg har blogge ganske mye på engelsk om de, men de hjelper. Med så skiftene og ofte dårlige fører (hmm, hvis det er flertall i føre), isete i skyggene og blaut der solen smiler ned hele dagen, det skulle være en hel sesongs eksperiment å bruke mye tid på gode smøring- eller clister- jobb og sammenlikner skiene i en halvtime. Føre har ikke vært bra i snitt, men skiene får feste når det teller. Så lenge det er tekstur og krystaller i sporene så vil skiene finne feste, og en veldig god del glid uten at man ligger merk til pelsen som er i midten som en 'brasiliansk' jobb på yngre damer. Når det er blaut og renner litt vann, så suger de en del grunnet være venusberget på bunnen, og når det var kram snø, var det for mye spenn i dem.

Igjen vil jeg si at jeg ofte har ikke tid  til å trene 8 timer hver uke. Eller jeg gidder ikke nok for å slkive ut tiden med familie og koseblogging osv.....Jeg strebe faktisk å bli mosjonist. Jeg er bevegonist! Jeg beveger meg opp ut av sofaen i blant når føre er greit nok. Jeg finner på lite fysiske aktivitet , ikke nok i allefall, i de saltet, skittne måneder mellom sykkeltur og skitur.

Jeg tok min aller siste skitur i går. Deilig og litt slitsomt i påskeføre med et underlag av is. Motstanden noen steder var stor men det var fordelaktig for å få mer ut av treningsøkten. Korreksjon, hvis jeg får en unnskyldning for å reise til fjells så tar jeg det som siste skitur før neste vinteren kommer i september. Hvis jeg får meg ut i påske då gir jeg litt tips til dem Northug og Nordhaug ;-)

















Ingen kommentarer: