lørdag 23. januar 2016

Ski Sesong 2016 er i Gang!

Frustrerende var det når i romjulen kom det snø, men ikke helt nok for skigleden å begynne for sesongen 2015-16..! Hvilke formål har jeg? Hva er utfordringene i år for meg? Hvor står det til med min langrenn??

Nå er det godt i gang men mildt vært (tom 9 pluss grader) er meldt her på sørlandet så det virker at sesongen kan være kort. Kaldt var det i starten og det ble en sjokk egentlig å tenke på at jeg har ikke gått med smøreski i så bestandige kalde fører noensinne. De vintrene 2007-2011 som hadde noen store minus grader var jeg på gamle Atomic mønstret ski uten festesmøring.

Smøring og fraspark teknikk har blitt da furstrerende når gradestokk faller under 10 kuldegrader. Jeg har gått over til VR flourinerte vox fra Swix fra vanlige, og da er det VR 40 blå og VR 45 lillac som gjelder på toppen av Grunnvox spray, som jeg mener er like godt kanskje som smørejern resultatet. Men selveste VR40 visste seg å være for myk for et beinkaldt underlag med delvis pudder snø som føker over alt i det minste flau bris. Då ble det en Start Grønn som var litt hardere til tømmelneglen enn VR40 som gjaldt. Men då ble slitesterkhet reduserte i de nå harde sporene. Jeg fikk cirka 16 km ut av en smøring før skiene ble bakkeglatt. Glid visste seg å bli mye bedre da, altså jeg tror jeg skulle redusere festesone også når det er kaldt i likhet til klistersmøring. Det er fristende å prøve Start Tape igjen, men hvis jeg bommer er det en dårlig sak med fjerning, sliping og gjensmøring!

Glid har vært litt dårlig, men jeg merker at i fjors teknikk trening i å svinge bein lengre frem i diagonal gang betyr nå at jeg har mystisk god fart i motbakken i forhold til mitt ubeskjeden vekt. Jeg nesten holde fart i motbakken med noen ivrige figurer jeg gjenkjenner fra klubben, selv om de suser forbi meg i staking. Det der har være bra, men dårlig glid er gir veldig mye motstand og misfornøyelse. Skiene får skylden!

Budsjettet i år ikke streket til nye ski, kanskje skøytestaver da som virker nå nødvendig etter i fjorårets eksperimentasjon med mine nye Ultrasonic Skaters, og noen tur med bekjente i år. Jeg får knekk i ryggen og utvikler ikke riktig teknikk med klassiske lengden!  Neste år blir det nesten uten tvil en investering i "skin" type skin med mohair innlegg. Spenn, evner og pris skal da bli med i bildet. Jeg høre fra mange lettere skigåere at Atomic Skintec er litt for harde i noen utgaver, så kanskje jeg kan lure meg et par 2015 modeller vet slutt av sesongen, i lett brukt tilstand.

Formålet har vært det samme som i fjor, at jeg ville bygge opp til en 4 mil skirenn eller tur. Fall-back plan er to ganger rundt Drivheia pluss en tur ned til Hekketjenn, som blir cirka 3 mil. Men føre må være passe bra og ikke for hardt. I utgangspunkt som i fjor og kanskje i forfjor, var jeg absolutt ikke trent nok for å komme i gang med sesongen på en tilfredstillende måte. Jeg må begynne å løpe og gjøre litt "elghuffing" med klubben etter sykkelen er trygg på garasjen i November tiden.

Men i år har jeg tatt vare på å bygge opp litt sakte og konsentrerer meg på teknikk. Jeg har tatt tur med en gamling som bremse meg opp litt, men betyr at jeg blir ikke svett og at jeg holde på litt lengre før pustepauser. Balanse er som vanlig litt dårlig ved starten av sesongen, og jeg mener at jeg bør øve mer på skøyteski. Jeg har hatt litt gøy også med mine "loppemarkedski" som jeg gav kirken penger for til tross for at de skulle ellers gis bort gratis. De er smørfrie syttitalls/tidlig åttitalls ski og jeg bruker dem som kombiski som er gøy, og kan gå fra huset til vår bite små 1.5 km lysløype for noen runde med sånn skijogging og tulling kan man si.

Dessverre er det varsel på mildvær til og med ni varmegrader som skal som flere år tidligere, føre til en del zombi-snø, som sliter smøring og blir litt vanskelig for utforkjøring i fart. Det kan også betyr at lokale skimuligheter innenfor 15 mins kjøring faller fra og det blir da Kleivvann, Vrådal og Hillestad som gjelder og da gjerne dagstur som betyr vel plannlegging, tillatelse, matpakke.....mye mer tull.

Jeg ville vedde på at det komme mer snø i betydelige mengder utover februar, eller som i fjor selveste så seint som mars. Jeg nå har lært å tippe på ingenting, og være tålmodig med de lokale skimaskin sjåfører som venter litt for lenge etter min mening. De kunne ut og legge flat en skøyte bane ved 15 cm snøfall men de venter gjerne for 30 - 50 cm og gjøre hele pakken samtidig.   Med zombi snø eller ny snø i ventet, så er det viktig at balanse trenes på, skøyting øves på mer og at jeg blander lengre, lav intensitets tur med lite svett, med intervall trening når det blie 20 minutter oppvarming, 30 minutter 4 x 4 rutiner og da kanskje 20 minutter sakte gang for å varme ned. 4 mil kanskje venter på et annet år.

En annen sak er at jeg er mer ivrig å prøve meg på fjelltur og lære telemark sving osv. Det er litt vanskelig med budsjett men jeg har gode gammeldags fjellsski i loftet med skarpe stålkanter! Støvler mangler jeg, men gammeldags rottefelle vennlig typer i st 45 /46 finns uten tvil som kan finne veien til meg.  En hytte overnatting er da et annet formål for februar eller senere i sesongen med enten frua eller bestekompisen. 4 mil kanskje over 2 eller 3 dager vel? Vi får sjå. Jeg elsker å gå på ski og må huske at dette er hoved forbindelse eller utgangspunkt for mitt norske eventyr!

Ingen kommentarer: