fredag 11. mars 2016

Atomic Skintec- Meddommeres Kjennelsen.....

LPEndelig var det klar himmel og noen minus grader kunne omgjøre skisporene fra grøt aktig drit til noka "robust" före. Litt for hardt egentlig. Men då fikk jeg teste atomic skintec både i altfor blaute og altfor isete føre i det samme uka.

Kjennelsen er .....bra !  208 utgaven med innlagt felle har en god spenn for meg...stivere ski enn disse med karbon SDS motstand skulle skape vanske med feste trolig. Dette var bekymringen- at spennet var ikke nok pga elendig glid jeg erfarte på myke underlag.

Utforkjøring gikk strålende...joda det kunne forekomme litt virring og hissing fra fellen men det var mindre støy enn med et par vanlige ski smørte bra med klister- då samler man ofte iskrystaller på motbakke som bråker og bremser i utforkjøringen.

Staking var jeg fornøyd med aug. Jeg følte ikke at fellen hindret fremgangen i de harde sporene. Bare min egen teknikk som begrenser optimalt 'bevegonist' fremgang.

Diagonal gang var uforutsiktbar. Feste er alltid litt vanskelig i omdannert, hardt pakka sne. En gubbe med Universal på sålene klaget veldig om det. Jeg hadde mye bedre glid enn ham i dag også. På selveste 'halvbratt' som man kan suser opp når dert er blå vox eller lilla, ble umulig å få feste på. Kun ei lite dame med utrolig bra teknikk fikk en beskjeden fremgang på motbakkene, og hun gav seg etter to runder på det 6km løypet.

Jeg hadde sett flere Skintec brukere seint is sesongen i fjor når det var en del 'zombi' sne som ble omdannet mange ganger med temperatur og maskinfresing. De slet veldige i sporene og klaget om feste på midtbanen. Sånn er det ....de har sine begrensinger og dvs kanksje omtrent det samme som universal klister - når man bør gå over til en mykere klister i det blaute,  eller bruk isklister for tak og utholdbarhet.

Konklusionen er - sesongen er noe dritt med snø som var både fyllt med luft og litt for varmt når det kom på nytt. Ellers med skiene å gjøre, løp og kjøp !  Finn en utgave fra en av de mange produsentene, som nå lager disse pels bunna ski, som har riktig spenn for deg og din teknikk. Får målte dem på spennmaskinen i butikken og sjekk at de er veldig nøye med plassering av bindingen.

Dobbel sjekk spennet er ok ved å stå på paret med  støvlene på og få ansatte til å utføre papirark under smøresone prøve- det skal glid fram til foran fellen og lengre bak fellen. Bruk en tusj for å markere hvor fellen ligger under skiene. Ikke betal for skiene før dette er utførte. Hvis mulig få en retur avtale dersom spennet og feste virke feil mhht dine tidligere gode par smøreski.

Husk at en 40cm med pels ikke kurerer alt som er ondt - løse føre , blaute føre og iaete føre vil ikke være noen særlige bra, men det er ofte heller ikke så bra for smøreski - feks nysnø på beinharde spor eller slike 'svampete' og blaute forhold vi erfarte tidiger i uka.

≠==========================

Ja vel, nå er det gått 8 mil på mine Atomic Pro Skintec 4000 så lenge. For augeblikka leter jeg etter nye oppdrag eller en stilling og dermed har endelig både tid, skiföre og fine nye planker med pels under.

8 mil på noe av de verste påske-aktig-före jeg har opplevde. Blaute, svampete spor som ble til betong noen dager. En mye bedre idee å øve på skøyteskiene mine. Men å gjøre et kupp med disse interessante lange plaste ting med hårete midtsåle førte til så mue prøving og luring om.....

Jeg må skille ut mange faktorer med hoved lure-punkter er da

1. Er felle litt slit , eller föret så dårlig?
2. Er smalere ski mer vanskelig for meg på myk underlag ?
3. Skal jeg bare lære meg å gjøre bedre klister-jobb og skaff gode vanlig ski?

Jada, isete före er dårlig for klister-jobb også - jeg får kun 15 km ut av et bra belag universal eller litt lengre kanskje fra blå. Man fort glemmer at klister smøring ikke alltid gir bakglatt frie tur.

Myk före - det er alltid frustrerende for meg på krammsnø - jeg er tung og graver ned i det. Nysnø ofte kladder på hardvox og nysnø på hardespor med klister er ille.

De beste dagene har antakelig vært mye bedre feste enn mine gamle, halv-bred turski, og glid er bedre i harde spor uten at man ligger merk til lyd særlig - det er en sikkert tegn på at man trenger en stivere skin-ski.

Jeg bør innrømme at forholdene har vært nesten like krevende som mulig for testing av nokre nye ski som helst!  Jeg har holdt fart med og kom meg vekk fra andre mosjonister jeg gjenkjenner i løypene. Jeg har ikke sett at noen andre tar flere enn to runder på treningsløypet våres, som er da cirka 18 -20 km, mens jeg utførte 4 runder på fredag uten å få særlig skader fra glatt spark som jeg ofte får i slike harde spor som det var.

Skintec har sine grenser og et feil matchet par vil straffe eieren med dårlig glid mer enn et smørbarski ville.

Jeg tror største fordelen blir i skiftende føre når dagen blir enten litt varmere eller kvelden senker flere kuldegrader på bakken. Overgang blå vox til lillac og tilbake vel. Kanskje også grønnvox, gamle føre når det er kaldere enn -10 på en stund.

På andre enden av skala er skin ski klart bedre enn rød vox og dekker en del brukaområser over til universal klister når det er fortsatt litt tak i underlaget og det ikke er isete. Vi får veldig mye skiföre med beinhardt underlag her på kystnær løyper på Sørlandet, og det takle klister litt dårlig og uten et uønsket påfyll etter et par mil.

Nysnø er tydeligvis problematisk for skinski når det er flere minus grader- kanskje noe spray eller vox kan hjelpe til med slikt?

Ideelt da for skirenn uten at det forventes nedbør, og særlig da temperaturen vil variere utover dagen eller med stigning på løypet. Så også ideelt for ferie på hytte da man gidder ikke ta av en rødvox jobb når nestedag skal vise en stupende termometer.

≠=================
Oppdatering take-two

Nå er det bare bite litt under 10 mil på Atomic Skintec !

Hva kan jeg si ?  Jada, det har vært en litt av en møkke sesong for å få nye ski av noen type som helst.

En kompis hadde hørt om Drivheia rundt og så kjort vi i to timer dit i dag, varmeste dag i Mars siden 2012. Skikkelig påskeföre var det med slapps i sporene men de hadde blitt litt fastere på veien oppover. Han med en parkeringsplass rød-klister jobb, jeg med rengjort felle og glida' skintec.

Min feste på skogsveiene var minst like god som hans, og glid var mye bedre enn hans fischer trening-tur ski på cirka 48mm brede. Ved stigningen ble det våtere og dermed fikk han litt fordel med feste men gliden ble enda bedre på mine ski, uten at de bråkte.

Föret ble mykere og mykere desto høyre vi steg. Då slet jeg med å trekke ned nok på skiene for å få pressa felle i den blaute snøen. Jeg tipper at et ski med mykere spenn (kalde ski} skulle ha presterte litt bedre.

Noe som stemmer med at disse skiene har mye spenn, var at de var ikke verst i "off piste"'n - De fant et behalgelig dypde i snøen og oppførte seg ikke som fjærn(spreng) . vi fyrte opp en nokså enormt bål 50m fra løypene for litt før-påske hygg mens svetta rant ned fra panna mi. 

Utforkjøringen var total tull med lyng og berg pekende ut mange steder, noen 'litt på kanten' snøbro over bekkene og flere omveier. Underlaget var uforutsiktbart - noe var nokså rakst, andre helt tilfeldig strekninger var 'svampete'. Skiene oppførte seg veldig bra og jeg kunne skøyte litt for å manøvre i det graut aktig dritt.

Det er da 4km med skogsvei hjem og det var blaute og kramm og enda verre drita före , med sporene lagt altfor langt ut på kantene ( luksus skøytebane til bekostning av dem som ville trene staking og diagonalgang før Birken). Stavene forsvant dypt ned eller fant bakken mange ganger. Skiene føltes igjen som de hadde altfor mye spenn.

Jeg tipper at Swix eller Madshus 'skin-wax" skulle ha hjulpet til i dag. Kanskje fellen ble "waterlogged" og det harde press jeg måtte utføre var egentlig for å presse ut vannet før fellen kunne fungere. I allefall, jeg tror ikke min kompis hadde det så mye bedre. Han lå bak meg hele 3 km.

Föret var mykere enn ideelt, men vi Sørlendinger har fått mye luftig og litt blaute påfyll snø de siste tre sesongene i februar-mars, på toppen av lite eller ingen tæle og gamle snø-underlag. Det blir fort til veldig harde løyper også når mildere vestlandavær trekkes inn og deretter flere kuldegrader stiller opp.

Jeg skulle gjerne ha en uke til med kystnær påskeföre men det blir bare noen få dager igjen, og enda mer tull med barmark, berg, bekk og grus som gror ut av våre kortlevde skiløyper. Då skulle jeg prøve skin-wax og kanskje litt rilling av glidersonen for å sjå om ski-prep' gir litt bedre prestasjon.

Dårlig føre for fellen er da fra mine erfaringer veldig harde og det motsatt- veldig myk före, mens andre på internettet påstår at de er dårlige på kald nysnø.

Gode före for disse Atomic skintec 4000 2013 modell skulle være :

- faste blå og selveste arktis grønne före
- overgang blå til lillac og lillac til røde hardvox - særlig med usikkerhet om temperaturen eller stigning underveis.
- faste men ikke isete före når man går fra rød vox til universal klister
- når man har et faste underlag men med tining i sporene ovg går over til røde eller sølv klister. Tipper skinvox hjelper her.
- fattig mans zeroski- tipper dette blir bra ved bruk av skin wax.
- alle harde vox gamle förer når man gidder ikke smøre!

Nå, et par ski med felle og en titanium system for variabelt spenn med en skrue eller lever.....det skulle noe !

Ingen kommentarer: