fredag 4. mars 2016

Barsk og Jållette på Det Samme Skitur

I går hendt det igjen.....snø i store mengder men ingen oppkjørte spor ! Så kom noen pluss grader og en dose sludd. Blaute sne ble det.

Jeg var skeptisk, men etter solen viste seg så rivet jeg meg selv vekk fra PCen, sendte en sms til en skikompis pg kastet mine loppemarkedsmørfrieski og dyre kullfibre staver i bilen, kjørt ut og hentet kompisen.

Blaut var det. Få hadde giddet ta turen og ingen tørde å benytte seg av engen som var ferdig brøyta som parkeringsplassen for turen. Klart var det ikke noe føre for skøyteski, skulle ha bommet med det valget. Spikrefeste hadde vi, begge oss, men ved forskjellige redskaper. Jeg med 1970 stil treski med plastsåle og et langt mønstret som en laks kunne være stolt over. Han med moderne Fischer, med et merkelig møsntre av lillac klister, rød klister og rød vox smørte i et fiskebein mønstret. Begge fungerte!

Turen gikk bra det første 3km, god trening for meg med dårlig glid og da et rettferdig konkurranse nivå dermed stilte mot gamlingen. Myk i steder, våt ellers. Diagonal gang hvor det var en gang  500m med motbakke i fiskebein gikk også bra.....så var det litt av en fri følelse å glid over jomfru sne. ....men det var utdorkjøringer som gikk i stikke. For vanskelig med plog og farlig å la skiene bare skjære spor uten god styring. En annen gubbe hentet oss inn og hadde på seg gode, brede fjellski som kunne glid og flyte over snøen. I allefall han brøyte veien for oss på veien tilabake og den verste bakken jeg ofte sliter på ble en lett plog.

Gamlingen stakk av fra meg, og med solen bak skogen ble det bakkeglatte for mine ski. Han hadde 300m sprang på meg i det siste halv annen kilometer.

Trening ble det uansett, og en lite masokistisk glede. Jeg innrømmer at jeg må få ,eg selv løsnet opp mer og får balanse i gang mens jeg glir på et ski. Sånn fikser jeg det !

Ingen kommentarer: