torsdag 10. mars 2016

Atomic Skintec - Noka Bra eller Ikkje ..?

Jada, nå har mi, meterslukkende bevegonist, fått meg et par Atomic Skintec til en latterlig brukt pris under tusen lapp. 208cm men er de lange og stive nok for en man som har så veldige og fine knoggler som meg, 115 kg på 189cm høyde-over-havet?

Jeg har hatt tre tur på disse skiene nå og er mektig imponerte over feste og glid i diagonal gang....samtidig er jeg forelsket i noka som ingenting har med pels på såle å gjøre- de er helt fantastiske i utforkjøring !

Oppsummeringen - skiene er basert på en nesten proffnivå treningsski i utgangspunkt, med karbon sidevegg støtt som gjør at skien er stiv til og med det gir seg i nedtrykket ved frasparking- step-down-system SDS. Vi har hatt myk underlag i løypene siden snøen kom på nytt for en uke siden, og man merker med en gang at dette er ikke enntilgivende myke par ski. Nei man må konsentrere seg for å få riktig tyngde ned i starten av fraspark slikt fellen engasjerer seg godt med underlaget. I nylig preppa snø på fjellet med 2 plus grader i lufta, og i den kramme snøen nærmere hjemme fikk jeg cirka 10% bakkeglatte fraspark men det reduserte vesentlig når jeg bestemte meg å konsentrere meg om fraspark med beina rett under vekta og så å senke ambisjoner for diagonalgang når det blenlitt bratt.

Skiene gav vel best glid under diagonalgang i flat og lett terreng. Men det var helt elendig under staking, og litt vanskelig å få nok trykk ned i bakken for dobbeltak med fraspark - som er mer med meg enn skiene å gjøre antageligvis. Så snart skiene fikk litt fart under dem i utforkjøring ble de veldige tilfredstillende med bare lite grann lyd fra fellen. En imponerende stabilt og kontrollerbart ski som er lett å få kanten inn på snøen, step-turn, ploger og selveste skøyte på med litt fart.

Fellen er ganske langt fram på sålen i disse pro skintec 4000 som er fra 2013-14 sesongen, den første utgaven med spor og lim løsningen som er enklere enn den med magnestiske utskiftbar felle. . På fjellet var det lite gran ising på fellen og de har vært bløt ned i dalene noe som kanskje gir litt dårlig feste samt glid. Fellennsaitter langt fram i festesonen og når ikke bak mot helen som virker litt rart. G-Sport hadde målte disse 208 skiene på maskinen for tonår siden og for min ubeskjedende vekt var det knapt nok spenn for å holde fellen i luft lommen under glidfasen. Men dette ikke helt stemmer ? - det er lite lyd fra dem, og jeg slet med feste !

Nå har de kommet ut med en ny utgave kun i 208 lengde som er stivere, men hvordan skal jeg få nok feste i myk undelag da vel ?  Jeg synes egentlig at feste er litt daårlig pga de nokså blaute spor og at en liten dose et eller annet flørinerte på fellen skulle fikse mye av dette. Jeg tipper at G-Sport hadde rett, fordi jeg fikk helt elendig gang med staking. Stivere ski med noe magiske kjemi i fellen er veien fram.

I dag var det fullt påskeføre ned i dalene. Kramm snø og mange plus grader i luftet. De drittsekene i løypemaskinen hadd som de pleier å gjøre - dessva' - lagt klassiske spor langt ut på kanten av skogsveien, med et skøytebane man kunne lande en 747 på så bredt var det! Stavene forsvant ofte på utsiden og til og med en apor gjorde det samme som om det skulle skulke og la seg i grøfte for å unngå jobben!  Staking da var elendig uansett skitypen. Dobbeltak med fraspark ble my bedre i dag og en del koknsentrasjon i diagonalgang lønte seg med fraværende bakkeglatte spark. Man kunne jogge opp de bratteste motbakkene i stedet for å ta fiskebein som min kamerat med en lang klister jobb måtte nøye seg med for å få fremgang.

Han er en liten og sprekk bestefar som konkurrete for Minnesota delstat langrennslag i sin ungdom. Under 60 kg veier han !  Han har gode Fischer treningsski og hadde noe sølv klister med rødt pålegg lagt på da vi oomnut av bilen. Han fikk elendig feste til tross for jeg tror en 80cm klisterjobb ! Glid var bare litt bedre enn min i utfor' og var likt ved staking men jeg hadde mye bedre glid i diagonalgang.

Lyden er ikke noe å tenke deg om. Kompisen klaget litt om en politibilsiren bak ham men for meg var det veldig lite å si kontra en klister-preppa-ski som fort samle på seg iskrystaller i slike føre og knirrer litt.

Konklusjonen-slipp klister du bevegonist !  kjøp det et par med riktig spenn for deg og dine omstendigheter..... Dvs din vekt og stil i fraspark, og de type føre du får trente mest ut på.  Skiene etter min oppfatning liker dårlig mykunderlag, og jeg har sett noen folk sliter på isete spor med dem. I kald nynø er de også tydeligvis dårlig - jeg fikk erfart dårlig tak i bakken der som snøen hadde dundrert ned i sporene fra furugreinene. "Clister busters" er de helt klart !  Så er det med varierte forhold  og stigende høyde på skirenn eller dags tur, i faste snøforhold med gode spor man kan slippe å tenke på overgang blå til lilla eller å lure om man skal ta klistertuben underarmen klar til bruk.

Hvis jeg hadde brukte over 3000kr på disse skiene, så skulle jeg ha vært litt skuffet kanskje. Dobbeltak staking var elendig. Men jeg har ikke fått provde  dem på fasteføre ennå ! Jeg sparer inn igjen alt med kjøp av klister utover sesongen som betry at skiene har betalt for seg selv før snøen smelter vekk !

Nå kan man velge ski mellom alle de største produsentene for å finne et par med det beste spenn egenskaper for deg. Så med madshus og Salomon kan man velge en 'nysnø' felle som er en blanding mohår og syntetiskensaker. Atomic nå tilbyr de utskiftbare felle kun i toppmodell, Redline, som har en tilsvarende heftig pris.

Jeg tror at i framtiden over 60% av alle treningsski til over 2000 kr /par blir solgt med pels under sålen og at vi skal se utgaver i billigere ski, tur- og fjell- ski, zeroski og "skirenn' racing ski.

Ingen kommentarer: