torsdag 6. mars 2014

Lyktestolpe Teknikken i Trening

Kjære Dag Otto anbefaler noe i sin bok 'Kom i Form' som er veldig lett for vi gode voksene manfolk å glemme. Nemlig at det tok mer enn en dag å bygge Roma.

Han der Gtimstads sprekeste og mest utadvent 58 åringen viser til en kamerat som hadde vært helt ut av form og begynte med lyktestolpeteknikken- som innebære at man går ut av døren til den første lyktestolpen og så løper man til den neste og så går man til den videre etter det. Etter noen uker er det jogging og løping da, og selvsagt kan man tilsetter da flere lyktestolpene til turen og variere mellom en løpetur med bestandig rolig løping og intervaller , ved bruk av lyktestolpene igjen i stedet for treningsklokke.

Oss gubber vi glemmer hvordan det var å være tenåring og å ha det vondt med blodsmak i halsen og mange pauser etter vi går tomt for pust. Vi husker heller ikke at den toppformen vi kom på når vi var på tjueårene var basert på manger, mange timer med varierte trenings teknikker. Vi da ikke har helt fått med oss at det kullfibre, goretex, titan, kompressions eller landslaget- utstyr vi råder oss nå ikke erstatter innsats.

 Vi tror faktisk at vi har hatt en magiske vedlik av formen gjennom vår 30-årene mens vi jobbet for mye ved pulten og da byttet bleie og kjorte barna over byen. Med god uttsyr og voksen teknikk tror vi at vi kan finne snarveier  slikt vi kommer i form og går ned i boksestørrelse.

Sannheten er at for de fleste av oss som er kjort over gubbegrensen at vi må bygge et grunnlag ved kondisjonings trening. Noen få kan komme i veldig god form ved de der 45 minutters joggetur til jobben og et par hamsteraktig øving på studio. Men jeg tror at forskning skal vise oss at for mange er slikt treningsform lite effektiv for slanking og diverse fysiske faktorer på målestokken. For noen med små hjertefeil som meg er det kanskje rett og slett farlig å bare ha kortvarig treningsøkt og å bruke intervaller i det bildet.

For litt over en uke siden jeg kome meg ut på ski og da på skarp påskeføre med myk underlag. Jeg har satset på lengre treningsøkt i året siden jeg er 'mellom ansettelse' og har tid å trene i dagslys, selv om det har vært litt trist og grått. Plutselig er jeg opp i tre timers økter uten at det virker så lenge. Men så kom jeg mot den første fiskebeinbakke og kroppenog viljen sa stans opp! til meg. Skuffet mi. Jeg hadde over 30 timer på ski i beinet denne sesongen. Men da husket jeg lyktestolpenenDag Otto skrev om og tenkte det var jammen bra at kroppen ville ta en tidlig pustepause. To timer senere ut på løypet så jeg på klokken og det som skulle værenhalv anjen to timers tur hadde blitt nesten tre. Se lyset kompis

Ingen kommentarer: