torsdag 6. mars 2014

Lykke, Lyktestolpe, Livstil...The Joy Of Ski

Du kjenner ham der syltetynn og litt over trent gubbe. Birkebeinetmannen er i sporene. Han som vil utfordre selveste  finansulvene i Birke'n. Ellers Aker Solutions mann , avdeling bygda som trener med firmalaget halv seks om morgen i lysløypet. Neida dette er ikke noe krise heller ikke midt i livets gang. Ikke noka solution trengs, de er i toppform. Sjelveste Ole Einar'n skal fortsetter som to og førti åring i VM.

Barna og kone ser lite av dem der og mange vil holde formen med gummidekk versjonen av den opplandske mannsprøven.

Formål , blir det Birk'n eller ei...

Birke'n er då en veldig bra formål for mange som er veldig aktive som skigåere ellers som noe å bygge opp formen mot over flere år for den tidligere lathans eller to barns far som ville tilbake til formen de hadde for et par tiår siden.

Prioritisering er noe jeg er flink på i jobb sammenheng, ikke alltid hjemme. Men de store steinene i glasset dvs de livsdelene som er mest viktig til meg har jeg i fokus. De må balanseres, noen ganger er det frustrerende fordi en vil fremstår i ønske listen ofte trening eller det sosiale faller fra til fordelen for familien og huset.

Men velg da et muligt merke som er tilpasset hvor mye tid om uken du har og beregner da din forventet form. Ta råd og leser opp om hvordan formen kan utvikles for din alder og tidligere form. Til slutt minus femten prosent og dermed er du fram til fornuft i merketiden. Da forbli feber, småskader eller dårlig føre som noe du har tatt høyde for.

Formen er Beregnelig til en viss grad...

Formen din er en funksjon av antall timer og plannleggning av innhold over tid og det skal gjerne være ni måneders målrettet trening altså mye uten en fnøgg på bakken.

Eg snakkar fra høyhesten som delvis kvalifisert trener og halv utdannet sportsfysiolog, delvis universitet i Glasgow, Skottland, delvis selv lært. Og en gubbe som helst unngår folkemengder og flokkatferd, særlig når det er konkurranse i blandet.

Men ikke ha din kone som skienke og barna som tror pappa leser korte godnatthistorier fra kondomdrakten.

Trives du veldig i skisporene ? Er kroppsformen bra for skirenn over de lengre avstan? Vet du hva du må oppnå med stilen og hvordan du skal tilpasse det, smøringen, innsats og spising ut på Birken eller en annen utfordrende skirenn?

Andre Formål enn Konkurranse og Lange Skirenn

Jeg har en tung og kraftig kroppsform som er kanskje best evnet mot skiskøyting, men jeg liker de tekniske nuansene i klassiske. Jeg har dermed lagt opp tekniske formål for meg selv i året samt at jeg skal utføre lengre treningsøkt tom tre timer, og gjennomføre et selvbestemt skitur på fire eller fem mil på en dag.

Då tok jeg meg selv gjennom bøker og tonnevis av Youtube innlegg for å forbedre klassiske sitlen. Vekk med stavene for de første 45 minutter av sesongen da !  Det som jeg fort  oppdaget var at klassiske og skøytestilen egentlig ha mer tilfelles enn man synes kanskje. Det er nå lenge siden Robert Koch innførte revolusjonen som ble til en schism i sporten. Folk glemmer hele episoden, er glad for at skiskytere padler opp over bakken og skileverandør er begeistret å få solgt en annen "nødvendig" skipakke og alt av tilbehør.

Egentlig jeg har aldri hadt skøyteski bundet på beina. Men skøyta på ski har jeg ofte.  Et teknisk formål jeg hadde var å slutte med uryddige sving med halv plog, slalom kroppstilling og dermed ofte et sakte endepuntke til utforkjøringen. Jeg er da ikke stilte til å skli inntil til det neste fasen og holder ikke fart videre. Da er det trinnesving "step turning" som skulle læres.

Jeg tok den etter den første utfordring som var bedre vektoverføring i klassiske diagonal gang. Egentlig det var en dobbel nøkkel å ha vekslet fokus mellom dette og step-turning at jeg oppdaget.

Forbedringer i Teknikken Hented fra Begge Stilarter

Diagonalgang er for folkfleste den foretrukkete stilaren på snøen her. For den ene er det tradisjonelt her i Noreg, og for det andre er det jævla god trening. Man får en kontinuitet ved å holde diagonalgang på flatte og egentlig det er læringsrik for stilen til å kjøre på litt nedover bakken. Med ryggsekk eller litt dårlig glid er dobbeltak staving ikke så tiltrekende på flatte og slappe, sugende utforkjøring i det tidlige påskeföret vi nå har.

Der var nøkkelen med to sidet tenner! Diagonalgang er egentilg i sin riktig utførsel, en parallel skøyting. Hvis man som meg øver på både slikt rare utforkjøring og step turning da er det plutselig klart at det ikke er noe "schism" mer enn noen konservative FIS medlemmer og skiindustrien ville skape.

Utstyr er ikke så veldig dyrt for overgangs trening...

Dette har gått mye bedre i det siste ved bruk av mine 33,33kr loppemarkeds smørefrie "Trak" ski. Med myke spenn og lange møntre på sålen i den fiskeskinn utforming, er de tydeligvis veldig bra evnet ypperlig feste i disse myke, slorpete spor. Ved at de er bare 198 og ikke min vanleg 208 er de da kort nok for behagelig skøyting med forbehold om noen bannaner spor jeg tegner i snoen og forlater bak meg til under av den neste på egentlig skøyteski.

I tillegg må jeg peke til at det er blitt klisterføre for seks uker siden. Da er smørefrie bedre for pålitelig feste men også for et påletileg glid mens man skøyter uten klister eller rødt knagger i bakken.

I dag hadde det blitt så blaut i sporene at det lønte seg å skøyte i utforkjøringen og slappe motbakker. Deretter var det litt padling på brattere bakker med spisse kneer og vektet godt framover. Det siste var slitsomt i føret. Men litt greit å variere treningsform fra jogging opp de små sjappene.

Før Man Kjøper SkøyteskiPakke....

En annen faktor i tilfredstillende fremgang er støvler som støtter og binder inn anklen. Jeg skaffa meg et par Alpina RCR combi på tilbud men de er ellers svinedyre og langt fra perfekt utformet for mine poter. Dessuten  kan de ikkje festes på min nye gamle trettitre krone venner. Men mine urgamle alpina blå turstøvler er suveregne og dersom jeg giddet å impregnere de igjen, mye mer behagelig i slike forhold. De RCr combis var veldig alreit i nysnø men ble ubehagelige på hardt underlag og overalt vanskelig å få skolissene riktig slikt hælen ikke løftet seg. Men de har en dings for spisset hæl som funker og da i tillegg selvsagt har de borrelås festet anklestøttere. Mer tid før jeg misdommer dem da.

Så skaff deg kortere smørefrie ski på neste loppemarked du kommer på hvor som helst i Norge eller Fretex (som er blitt nokså dyrt for urgammel ski... pga Boho' beskjegget studenter i tweed luer kanskje ?) eller finn.no og da bruk litt tid på youtube (mads lære ...serie fra NRK og toppidrettshøyskolen er den aller best IMHO).

Staver ikke trenger å være super lange for første få øvelser...egentlig kort under skulder høyde staver er greit for å ta konsentrasjonen vekk fra hendene og da senkes CoG litt som hjelper før man skaffer 170cm karbon spidder.

Og så kom deg ut på en stille skogsveie med skøytebane og prøv litt sakte gang, får den nesen-skuldren-hoften-kneet-foten rytm og swing ting i gang og slapp av litt. Jogge litt opp motbakkene i sporene men unngå dem ved utforkjøring og prøv å opprettholde skøyting på stadig brattere bakker og lære å svinge ved skøyting eller smä trinn som en måke padler på plenen for å få opp meite markene.

Pust inn, pust ut, Enjoy! Du har ungått å bruke gjerne ellers 3000kr på en fin skøytepakke som kanskje du vil ikke bruke så ofte enn du trodde. Da blir det en glede å kjøpe slike ved super salg rundt eller etter påske hvis man har trivdes på loppe'ski.

Da har du også tre par ski plutselig. Hmm. Hva med kombiski? De ble kjempe utrendig etter en kort post Koch oppblomstring i utvalget. Kompromis ! Men da også kunne butikkene selge to par ski for begge stilarter.

Nå er det kanskje slikt at karbon - nomex-titan- you-name-it kunne brukes for å lage en rimmelig bra kombiski. Jeg for min del ser ikke noe store utfordringer bortsett for litt dårlig glid i sporene. Men man får trente begge stilarter i det samme økt med behag.

Atomic har kommet med en ny utforming som gir god spenn men et bedre feste / fraspark i at skiene gir seg under trykk i festesonen og blir kjempe myk plutselig. Det da sprettes ut . Som en terksel som brytes. Slikt kunne nytes i en kombiski.

"Fantaski " i telemark har noen lure skityper, enn jeg har sett i rbuk er et bred skøyteski med et rart borrelås aktig innlegg kun langs en kant av sålen. Det gir feste for en del fra spark og fiskebein. Mannen som eide dem likte skøyting men ikke på motbakker altså han hadde kommet på et perfekt ski for seg selv.

Jeg føler at det er ikke bare at man lære gjennom de to stil artene i en komplimentarisk måte, men man også får et behagelig variasjon i kroppsbevegelser. Ofte under klassiske tur får jeg vondt i ryggen ovenfor hoftene men det løsner seg etter en halv timer. Men ved overgang til "juksestilen" blir det løsnet opp på et par minutter max.

Ja vel en pondus, og hvis du har giddet å lese så lenge er det sikkert at du har det utholdbarhet som trengs for årets Birkebeinet .......på tv.

Ingen kommentarer: